marți, 7 august 2012

Coasta de Alabastru: un "Monet" al peisajului costier


Coasta de Alabastru este o fasie de litoral de la Marea Manecii, de 120 - 130 km lungime, din departamentul Seine Maritime, regiunea Haute Normanie (Franta). Se intinde cu aproximatie intre porturile Le Tréport si Le Havre (si include porturile Dieppe, Fécamp si Etretat). Denumirea vine de la culoarea sa alb-cenusie, ce aminteste de alabastru. Este constituita predominant din creta cu intercalatii de silex negru, depuse in strate cvasi-orizontale, in Mezozoic. Corespunde unui podis (Pays des Caux), parte componenta a Bazinului Parizian [1].

Pozitia geografica a 
Coastei de Alabastru in Franta
(cu punct rosu).
Este un exemplu de tarm inalt, cu faleza. Faleza depaseste local 100 m inaltime. Ea functioneaza cu precadere sub actiunea apei marine si a vantului. Apa dizolva creta si erodeaza silexul sub forma de galeti. Rezulta astfel stanci cu forma ciudata (ace, arcuri/porti), marturii tipice de eroziune diferentiala si relief petrografic. Pe vreme senina, contrastul de culoare intre faleza albicioasa si marea verde-albastruie este probabil deosebit. Frumusetea peisajului natural l-a inspirat si pe impresionistul Claude Monet in tablourile sale. 

Insa apa si vantul sunt agentii destructivi ai formelor pe care ei le-au creat. La aceasta se adauga penuria de sedimente cu care se confrunta o buna parte din tarmurile europene, situatie care favorizeaza eroziunea. Acest proces este accentuat si de turistii ce vin sa admire faleza si fac poteci pe marginea superioara a acesteia (2 milioane de turisti pe ani la Etretat dupa [2]).

De cativa ani, Coasta de Alabastru este sit protejat in reteaua Natura 2000 (de interes comunitar si de protectia speciala avifaunistica). In aceasta goana nebuna de a conserva peisajul actual, va reusi oare statutul protejat sa salveze modelul lui Monet ?

Coasta de Alabastru: Acul si Poarta Aval de langa Etretat. 


La Porte d'Aval avec des bateaux partant à la pêche - Claude Monet, 1885. Sursa [3].

Etretat, l'aiguille et la falaise - Claude Monet, 1885. Sursa [3]. 
Tot pe Coasta de Alabastru langa Etretat.


Faleza de la Etretat. Poza este facuta probabil la reflux, de aceea se observa baza falezei, mai inchisa la culoare si mai erodata, fiind probabil frecvent afectata de actiunea apei marine.  
Coasta de Alabastru langa Fécamp. Se observa plaja cu galeti. Adancirea vailor din acest podis este, se pare,data de alternanta glaciar-interglaciar din Cuaternar. Vaile sunt uneori suspendate la marginea falezei din cauza retragerii acesteia [1].


Vedere spre Capul Fagnet langa Fécamp. Este cel mai inalt punct al Coastei de Alabastru (105 m). Sursa [4].

Bibliografie

4 comentarii:

  1. Fain, mi-ai dat o idee ptr o excursie de 2-3 zile ptr primavara viitoare.

    RăspundețiȘtergere
  2. Apropo de celalalt comentariu al tau, intr-adevar am stat cativa ani buni prin Franta (cu pauze, aprope 7 ani)... - studii si munca. M-am intors de 2 ani. Tot de pe Facebook, am vazut ca tu esti in Mare Britanie si ca ai poze foarte frumoase :) S-ar zice ca iti place acolo;)
    Ma bucur ca ti-am dat o idee de excursie ;)

    RăspundețiȘtergere
  3. Da, si eu tot cu pauze sunt de vre-o 8 ani pe-aici. Insa e greu cu profesatul in domeniu,ar trebui sa iau pauza de lucru si sa studiez vre-o 2 ani..
    Nu ti-a placut in Franta suficient de mult sau dorul de patrie a invins?
    Nu-mi place in mod deosebit in UK, daca alta ar fi situatia economica si sociala poate ca Romania nu ar fi asa rau...Daca ar fi dupa mine as sta cam 2 ani in cate o tara... :))

    RăspundețiȘtergere
  4. Buna, scuze sa iti raspund asa de tarziu; am avut multe pe cap.
    In primul rand m-a invins dorul de casa; in al doilea rand ma simteam vesnic neadaptata (nu aveam aceleasi amintiri din copilarie cu ceilalti; nu stiam niciodata administrativ ce am de facut; nu aveam niciodata aceleasi gusturi cu cei din jur si nu intelegeam de ce ceilalti considera cu "frumos" inseamna complet altceva). La un moment dat pur si simplu am obosit sa ma agit si am vrut ca totul sa devina usor. In "patrie" este ceva mau usor; dar deseobi imi dau seama ca am adoptat ceva din mentalitatea francezilor si..iata-ma..iarasi "inadaptata" :-)
    Daca ar fi dupa mine, mi-as pune cartierul de baza aici si apoi as colinda: o luna aici, mai vin acasa, o luna dincolo, iarasi acasa etc. Sper sa imi iasa la un moment dat :-)

    RăspundețiȘtergere